کد مطلب:210693 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

خلق و تبدیل ماده به نیرو
انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتلیه فجعلناه سمیعا بصیرا انا هدیناه السبیل اما شاكرا و اما كفورا

ما هستیم كه انسان را از نطفه جهنده مرد آفریدیم و این ماده كثیف را تبدیل به نیروی لطیف كردیم او را شنوا و بینا ساختیم عقل و فكر و خرد دادیم، ما او را به راه كمال مطلوب هدایت كردیم برخی سپاسگزار و شاكر شدند و گروهی كافر و ناسپاس گردیدند.

تكامل این انسان مانند تحولات و تطورات این عالم همچنان ادامه دارد.

اگر تربیت و تعلیم در این نشئه عالم طبع كافی نباشد یعنی مأمور به ابقاء وظیفه نكند ناگزیر در عوالم دیگر روح آدمی را به نشو و ارتقا وامی دارند زیرا منظور كمال نفس است و عبث و معطل نمی گذارند.

و اگر این تربیت كه شریعت از طهارت تادیات در ابواب فقه تذكر داده و تعلیم فرموده از جهت عمل نكردن كافی نشد به جهان دیگر اصول تربیتی دیگر اجرا می گردد تا كمال حاصل گردد و غلظت جهل و ضلالت تبدیل به نور و نیروی لطیف و كمال و فضیلت شود و رذایل تبدیل به فضایل و جهالت به علم و دانش مبدل گردد تا لایق سرای دیگر شود.

و سوختن و ساختن در آتش هم طی مراحل كمال است.



یك زمانی موج لطفش بال تست

آتش قهرش دمی حمال تست



قهر او را ضد لطفش كم شمر

اتحاد هر دو بین اندر اثر



عقول ناقصه باید كامل گردد اگر در این نشئه كامل نگشت در نشئات و عوالم دیگر به كمال تربیت می رسانند یا با آتش یا با محرومیت های دیگر



ای ببرده عقل هدیه تا اله

عقل آنجا كمتر است از خاك راه



از آیات آفرینش مسلم و مشهود می شود كه همه آسمان ها در زمین و كرات و ثوابت و سیارات برای رشد عقلی جناب بشر آفریده شده تا او را به كمال مطلوب برساند.

و در این خلقت هم درس تبدیل ماده به نیرو از آغاز خلقت انسان كه علقه و مضغه گوشت



[ صفحه 127]



و پوست و استخوان داده شده تا برسد به نیروی شنوائی، بینائی و ادراكات كلی همه مراحل تكامل است.